پروانه برج خنک کننده(axial fan) در برج خنک کننده با نام فننیز شناخته می شود که وظیفه اصلی پروانهیا فنبرج خنک کننده ایجاد جریان در هوا می باشد. جریان هوا که در اصطلاح air flow نامیده می شود وابسته به قطر فن، عرض تیغه و سرعت چرخش پروانهدر انواع پروانهکولینگ تاور متفاوت می باشد. فن با چرخش با سرعت معین سبب جارو کردن هوا و ایجاد یک جریان مکشی یا دمشی در سیال هوا می شود. فنهای برج خنک کننده در دو تیپ کلی محوری و حلزونی(سانتریفوژ) تولید و طراحی می شود.
پروانهمحوری یا آکسیال فن در انواع برج خنک کن صنعتی بتنی و فایبرگلاس مورد کاربرد قرار می گیرد. فن محوری یکی از رایج ترین و پرکاربردترین انواع فندر برج خنک کننده های مکعبی و مخروطی محسوب می گردد. پروانه های محوری انواع مختلفی دارند که رایج ترین آن ها وین آکسیال-امپلار و ایرفویل می باشد. فن های محوری ایرفویل امروزه در انواع برج خنک کننده ها جریان مکش القایی به کار برده میشود. در این نوع کاربری همانند تصویر پروانه یا فن کولینگ تاور در قسمت بالایی دستگاه قرار می گیرد و هوا را از قسمت لوور به داخل مکش می کند. به بیانی ساده تر عملکرد مطلوب برج خنک کننده بسیار وابسته به کارکرد درست فنمی باشد.
مزایای فنبرج خنک کننده
استفاده از فن ها کولینگ تاور دارای مزایاس زیادی است و وعملکرد صحیح پروانه ها موجب میشود کارایی برج خنک کننده افزایش پیدا میکند.مزیای استفاده از آن به این صورت است :
باعث کاهش لرزش برج خنک کننده
باعث افزایش طول عمر قطعات دیگر کبرج خنک کننده مانند:تسمه ها، موتور، بلیرینگ و دیگر اجزای برج خنک کننده
افزایش میزان هوادهی و هوارسانی داخل برج خنک کننده
کاهش صدای تولیدی توسط کولینگ تاور
کاهش آمپر مصرفی موتور و مصرف انرژی
نحوه عملکرد پروانه برج خنک کننده
وظیفه اصلی پروانه برج خنک کننده صنعتی هوارسانی و جابه جا کردن هوا در کولینگ تاور است این قطعه با استفاده از هاب و تیغه ها هوا را جا به جا میکند وآن را از بیرون وارد برج خنک کننده میکند.با فعال کردن الکتروموتور فعالیت پروانه محوری شروع میشود.پره ها و تیغه ها به وسیله یک تسمه گیربکسی با پولی مستقیما درون صفحه هاب قرار گرفته اند.
با روشن شدن موتور،صفحه هاب شروع به چرخیدن میکند و تیغه ها نیز به چرخش در میآیند.با این عمل هوا از بیرون برج خنک کننده مکیده میشود و به درون آن وارد میشودو به درون آن وارد میگردد.جابه جایی هوا و ایجاد گردش هوا در داخل سیستم باعث میشود دمای داخلی بین 4الی6 درجه کاهش مییابد.میزان زاویه پره هابا میزان خنک سازی کولینگ تاور ارتباط مستقیم دارد یعنی هرچقدر زاویه بین پره ها بیشتر باشد خنک سازی درونی افزایش مییابد.