سختی گیر برج خنک کننده
سختی گیر کولینگ تاور منبعی است که درون آن سیلیس و رزین های تبادل یونی قرار دارد. دسترسی به درون سختی گیر توسط دو دریچه یکی دربالای سختیگیر و دیگری درپایین سختیگیر امکان پذیر میباشد.جنس بدنه این سختی گیرهای برج خنک کننده معمولا فلز یا فایبرگلاس است. در کنار آن منبع نمک وجود دارد که کار احیای سختی گیر را برعهده دارد. این منبع به وسیله ی لوله مسیر آب نمک به منبع اصلی سختی گیر متصل میباشد. در قسمت فوقانی منبع اصلی سختیگیر یک گیج قرارداردکه وظیفه آن نمایش فشارآب درون سختیگیر میباشد. سختی گیر های برج خنک کنند پرکاربردترین و رایج ترین نوع دستگاه سختی گیر در بازار هستند. از املاح موجود درآب بیشترکلسیم و منیزیم باعث تشکیل رسوب و باعث گرفتگی در تاسیسات و دستگاه های مختلف میشوند. این سیستمها را به نام های سختی گیر مکانیکی یا تبادل یونی و همچنین رسوب گیر رزینی نیز میشناسند.
رسوب در سختی گیر آب برج خنک کننده باعث ایجاد مشکلات مختلفی برای سیستم میشود.کاهش راندمان انتقال حرارت بر اثر ایجاد رسوب در سختی گیر برج خنک کننده . گرفتگی کاهش دبی و کاهش کیفیت عملکرد پکینگ ها و نازل ها براثر رسوب. ورود تکه های کنده شده از رسوب به داخل حوضچه و لوله و گرفتگی سیستم. کاهش تولید یا ترکیدگی آن براثر بیش از حدگرم شدن سطوح فلزی خرابی زود هنگام دیگ و توقف های ناخواسته آن خواهد شد. بنابراین برای آب خوارک کوجود در دیگ های فشار بالا و بسیاری از سیستمهای فرآیند لازم است کلیه یونهای دی اکسید کربن و سیلیس تقریبا حذف گردد .ایجادرسوب در برج های خنک کننده،چیلر و سایر سیستمهای حرارتی و برودتی و کاهش راندمان آنها و یا از کارافتادن کل سیستم. سختی موجود درآب،قدرت شویندگی انواع مواد صابونی کاهش مییابد بطوریکه بازدهی شوینده ها درآب سخت نصف بازدهی آنها درآب نرم است.
مشکلاتی که بر اثر رسوب در برج خنک کننده - کولینگ تاور ایجاد می شود عبارت است از :
1- کاهش راندمان تبخیر و کاهش ظرفیت برج خنک کن
2- گرفتگی و بسته شدن پکینگ کولینگ تاور
3- ایجاد رسوب در نازل برج خنک کننده و گرفتگی آن
4- گرفتگی لوله های متصل به برج خنک کننده
5- افزایش مصرف آب و برق در برج خنک کن